سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مُهر بر لب زده

دردی بود در دل ، ذکری بود بر لب ... گفتم تابدانم تا بدانی ...
حضرت آقای بهجت می فرمودند: وقتى ما وارد کربلا شدیم ، در کربلا و نجف در زمینه ى مقاتل ائمه ( علیهم السلام ) و موضوعاتى که مورد یقین نبود، نظرات آقا میرزا هادى خراسانى ( رحمه الله ) معتبر و مسموع و قابل قبول بود؛ چرا که نظر خود را در مطالب اختلافى با ادله ى محکم و مستدل بیان مى کرد، و این مساله از عجایب و غرایب بود . از جمله اهل منبر جریان طفلان مسلم ، و چگونگى شهادت آن دو بزرگوار را از قول او نقل مى کردند .
متاسفانه با آن همه زحمات و جمع آورى اسناد و دقت در گفتار و با این که ایشان در علمیت حایز مقام مرجعیت بودند، اصلا معلوم نیست مطالب ایشان ، گفتارها و دست نوشته هایش ضبط و جمع آورى شده باشد!
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=--=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
توفیق چیز دیگرى است !
یکى از کرامات شهید اول و ثانى ( رحمهما الله ) این است که کتابشان
مورد پسند اهل علم واقع شده است ، هر چند وسطند یعنى نه تام الاستدلال است و نه بدون استدلال . شرح لمعه کتاب پر برکتى است ، بعضى از اهل علم که فقط شرح لمعه تدریس مى کردند . مثلا سیزده دوره تدریس کرده بودند، در نجف و کربلا هم بعضى از اهل علم متن لمعه را حفظ بوده اند .
کتاب شرح لمعه ، استدلال تام نیست ، ولى فتواى محض هم نیست ، مع ذلک خیلى پر برکت است ، چند صد سال است که طلاب علوم دینى در حوزه هاى علمیه به درس ، مباحثه و مطالعه ى آن اشتغال دارند . صاحب جواهر ( رحمه الله ) مى فرماید: فقه روضه بالاتر از کتاب مسالک او است .
شهیدین ( رحمهماالله ) عمر کم و کوتاهى داشتند و مع ذلک چه قدر عمرشان برکات داشت ، و چه تالیفات نافع و سودمندى از خود به جا گذاشتند . آن ها براى ما حجتند، تا عمر خود را به غفلت و بطالت نگذرانیم . البته توفیق چیز دیگرى است که خداوند متعال نصیب هر کس نمى کند.