سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مُهر بر لب زده

دردی بود در دل ، ذکری بود بر لب ... گفتم تابدانم تا بدانی ...
نوری المالکی نخست وزیر عراق تصمیم روز یکشنبه مقتدی صدر را مبنی بر زمین گذاشتن سلاح جنگجویان ارتش مهدی ، گامی صحیح توصیف کرد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه از بغداد ، مالکی روز یکشنبه طی بیانیه‌ای که بوسیله دفتر نخست وزیری عراق منتشر شد،اعلام کرد ، بیانیه صدر، برداشتن گامی در جهت صحیح و درست است ، ما امیدواریم این اقدام کمکی برای تثبیت اوضاع و اعمال قانون باشد.

نخست وزیر عراق در بیانیه یاد شده تاکید کرد، هدف عملیات نیروهای امنیتی عراق در شهر بصره هیچ گروه مذهبی یا سیاسی خاص از جمله گروه صدر را هدف قرار نداده است.

مقتدا صدر روحانی شیعه عراقی روز یکشنبه به نیروهای تحت امر خود دستور داد خیابان‌ها را خالی کنند و به این ترتیب راه را برای پایان درگیری ها با نیروهای امنیتی عراق هموار ساخت.

صدر در بیانیه‌ای اعلام کرد : از مردم عراق می‌خواهیم که این خونریزی ها را متوقف کرده و استقلال و ثبات عراق را حفظ کنند.

وی افزود : به همین منظور تصمیم گرفتیم که از خیابان‌های بصره و تمام استان‌های دیگر خارج شویم.

این اقدام در پی شش روز نبرد بین مبارزان وابسته به صدر و نیروهای امنیتی عراقی در شهر بندری بصره ، بغداد و چندین منطقه دیگر که به کشته شدن دستکم ? ???? نفر منجر شد ، انجام می‌شود.

صدر تاکید کرد که این تصمیم را به منظور توقف خونریزی‌ها ، حفظ آبرو و حیثیت مردم و وحدت کشور و مردم عراق، همچنین آماده‌سازی برای استقلال و آزادی عراق و فرونشاندن آتش اختلافات ایجاد شده توسط نیروهای اشغالگران و پیروان آنان، اتخاذ کرده است.

درگیری‌های عراق از روز سه شنبه گذشته و هنگامی آغاز شد که نوری المالکی نخست وزیر عراق عملیاتی را برضد شبه نظامیان در مناطقی از بصره آغاز کرد.

پیش از این صلاح العبیدی سخنگوی صدر در شهر نجف اشرف اعلام کرده بود که مذاکراتی بین نمایندگان صدر و هیاتی از سوی دولت عراق از شنبه شب با هدف پایان دادن به درگیری‌ها آغاز شده است.