سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مُهر بر لب زده

دردی بود در دل ، ذکری بود بر لب ... گفتم تابدانم تا بدانی ...
                                                                                جدیدترین استفتائات
ترمیم یا کشیدن دندان فرد روزه‌دار
س: آیا کارهاى دندانپزشکى از قبیل کشیدن دندان، عصب کشى، بى‌حسى، پر کردن، روزه را باطل مى‌کند؟
ج) اگر چیزى وارد حلق نشود، روزه صحیح است.
تفاوت امام و مأموم در نوع نماز یومیه
س: آیا هنگامى که امام جماعت نماز عصر را برگزار مى‌نماید ، کسى که نماز ظهر را نخوانده مى‌تواند به امام جماعت اقتدا کند؟ این مورد در خصوص نماز مغرب و عشا نیز مورد سؤال است.
ج) مانع ندارد.
اجراى حیله براى فرار از ربا
س: اینجانب مبلغ یک میلیون تومان به کسى قرض داده‌ام و براى فرار از ربا همراه آن یک شیئ کم ارزش را به مبلغ دویست هزار تومان به او فروخته‌ام و او هم به خاطر آن یک میلیون آن شیئ کم ارزش را خریده آیا این چنین معاملاتى صحیح است؟
ج) چنین معامله‌اى که در واقع نوعى حیله براى فرار از رباى قرضى است، شرعاً حرام و باطل است.
استفاده از حربه شخص گناهکار علیه خودش
س: آیا مى‌شود در مقابل کسانى که نفاق و دورویى و دروغ در رفتار و گفتار آنها مشهود است و به این صفات مشهورند از حربه‌هاى خودشان یعنى نفاق و دروغ و دورویى استفاده کرد؟
ج) جایز نیست.
تأخیر در پرداخت فدیه
س: اگر بر فدیه چند سال بگذرد، حکم آن چیست؟ آیا چیزى بر آن افزوده مى‌شود؟
ج) چیزى بر آن افزوده نمى‌شود، ضمن آنکه دادن فدیه واجب فورى نیست.
ترک حج تمتع بعد از انجام عمره‌ى آن
س: کسى که عمره تمتّع استحبابى بجا آورده، آیا مى‌تواند بدون عذر و به دلخواه خود، آن را رها کرده و حجّ تمتّع بجا نیاورد؟ و در فرض جواز، آیا انجام طواف نساء نیز لازم است یا نه؟
ج) مى‌تواند رها کند و چیزى بر او نیست و احتیاط آن است که طواف نساء را انجام دهد.
رها کردن عمره مفرده‌اى که به قصد رجاء شروع شده
س: در مواردى که استحباب عمره مفرده قطعى نیست، بلکه رجاءً به‌جا مى‌آورد، آیا مى‌تواند در حین اعمال، آن را رها کند؟
ج) نمى‌تواند.
هم عرض بودن مناطق در رؤیت هلال
س: شمال کانادا در عرض جغرافیایى انگلیس قرار دارد، آیا با انگلیس هم‌افق است؟
ج) صِرف هم‌عرض بودن کافى نیست، بلکه میزان ملازمه بین رؤیت در یک بلد با امکان رؤیت در بلد دیگر است.
حکم بلاد واقع شده در غرب محل رؤیت هلال
س: اگر ماه در انگلیس دیده شود، آیا براى مردم کشورهایى که در غرب آن واقع شده است هم ثابت مى‌شود؟
ج) اگر رؤیت ماه در بلدى ملازم با رؤیت یا امکان رؤیت در بلد دیگر باشد، براى آن بلد دیگر هم کافى است، اما ممکن است در اثر اختلاف زیاد در طول جغرافیایى، رؤیت در بلد شرقى ملازم با امکان رؤیت در بلد غربى نباشد.
نظر مجتهد در مورد رؤیت هلال
س: اینکه گفته مى‌شود مجتهد باید در مورد رؤیت هلال حکم دهد تا براى همگان لازم‌الاجرا باشد منظور چیست؟ و چه کسانى را شامل مى‌شود؟
ج) منظور اظهار نظر و رأى راجع به اول ماه است و صِرف ثبوت ماه نزد وى حکم نیست. و منظور از حاکم، مجتهد جامع‌الشرایط و در درجه اول ولىّ امر مسلمین است.
معیار ثبوت رؤیت هلال براى کشورهاى غرب محل رؤیت
س: اگر ماه در کشورهاى شرقى رؤیت شود آیا براى کشورهاى غربى خودبه‌خود ثابت مى‌شود یا خیر؟ و حدود آن چیست؟
ج) رؤیت در بلد شرقى گرچه غالباً ملازم با امکان رؤیت به طریق اولى در بلد غربى است، لیکن گاهى به ملاحظه‌ى اختلاف زیاد در طول جغرافیایى، چنین ملازمه‌اى منتفى است. و معیار کلّى ملازمه‌ى بین بلدین در امکان رؤیت هلال است.

ثبوت هلال ماه نو در شهرهاى هم افق
س: اگر هلال ماه مبارک رمضان در شهرى دیده شود، آیا در شهرهاى دیگرى که افق آنها یکسان بوده یا دو ساعت فرق دارند، اول ماه ثابت مى‌شود یا نه؟
ج) اگر ملازمه‌ى بین بلدین در امکان رؤیت هلال محرز باشد، براى‌ شهرهاى دیگر نیز کافیست؛ و صِرف اختلاف در وقت غروب میزان نیست.

عمل مقلدین چند مجتهد به فتواى یکى از آنها در مسأله رؤیت هلال
س: کسانى که از مجتهدین مختلفى تقلید مى‌کنند، آیا مى‌توانند در مسأله رؤیت هلال به فتواى مجتهد واحد عمل کنند یا خیر؟
ج) اگر مجتهد جامع‌الشرایط حکم به اول ماه یا آخر ماه نماید دیگران باید بدان ملتزم شوند.

نقش اختلاف افق مجتهد و مقلد در حکم به رؤیت هلال
س: آیا حکمى که مجتهد در خصوص اول ماه صادر مى‌کند براى کسانى که افق محل زندگیشان تفاوت زیادى با افق محل آن مجتهد دارد نیز، لازم الاجرا مى‌باشد؟
ج) حکم مجتهد براى بلادى که بین رؤیت هلال در بلد او و امکان رؤیت در آن بلاد ملازمه نیست سارى نمى‌باشد، بلکه در آن بلاد باید به حکم حاکم شرعى همان بلاد عمل نمایند.

تأثیر چگونگى رؤیت در ثبوت هلال
س: در هنگام هم‌زمانى ماه مبارک رمضان با فصل پاییز و زمستان و شرایط خاص جوّى چگونه مى‌توان به رؤیت هلال از طریق چشم غیر مسلح اکتفا کرد؟ آیا به لحاظ شرعى مانعى بر سر راه اثبات این امر از طریق علوم جدید وجود دارد؟
ج) شرط ثبوت هلال، رؤیت با چشم غیرمسلح نیست، بلکه رؤیت با چشم مسلح نیز کافیست، کما اینکه از طریق علوم جدید اگر اطمینان حاصل شود، کافیست.

معامله کالا با کالاى همجنس
س: در صورتى که از تعاونى مصرفى اداره‌اى و یا حتى از طریق کوپن ارزاق عمومى مثلاً برنجى با کیفیت متوسط دریافت کنیم و بخواهیم این برنج را با نوع بهترى تعویض نماییم حکم این معاوضه چیست؟ آیا مى‌شود آن را به صاحب برنج خوبتر داده و به عوض آن از نظر مقدار برنج بهترى اما کمتر از برنج اولى دریافت کرد؟ و یا اینکه بایستى برنج را فروخت و با پول آن برنج مرغوب را خریدارى نمود؟ آیا معامله‌ى نوع اول از مصادیق ربا هست یا خیر؟ ج) در فرض مرقوم، معامله نوع اول از مصادیق ربا است و نوع دوم صحیح و بدون اشکال است.

وظیفه نائب حج در پرداخت خمس منوب‌عنه
س: تکلیف شخصى که به عنوان نایب به حج مشرف مى‌شود و مى‌داند منوب‌عنه در زمان حیات خود اهل خمس نبوده است چیست؟
ج) اگر عین مال متعلق خمس در اختیار نائب قرار نمى‌گیرد، در این رابطه وظیفه‌اى ندارد.

تغییر صحنه تصادف براى استفاده از بیمه
س: در صورتى که خودروى شخصى در سانحه تصادف، بیمه نبوده و این شخص نیز توانایى پرداخت دیه و مخارج مصدوم را ندارد، آیا جایز است که به گونه‌اى خودروى پدر یا دیگرى را که داراى بیمه است با خودروى فاقد بیمه خود در همان سانحه جابجا کند تا از بیمه آن بهره مند گردد؟
ج) جابجایى براى سوء استفاده از بیمه جایز نیست.

حکم به پرداخت دیه در صورت تغییر صحنه جرم
س: در صورتى که قاضى نسبت به تغییر صحنه تصادف علم دارد، آیا حکم به پرداخت دیه و مخارج مصدوم از بیمه براى او، جایز است؟ و بر فرض عدم جواز آیا حکم مزبور، صحیح و نافذ مى‌باشد؟
ج) حکم پرداخت دیه و مخارج مصدوم از بیمه در فرض سؤال، فاقد اعتبار و غیر نافذ مى‌باشد.

دیه و مخارج درمانى ناشى از حکم نادرست قاضى
س: آیا دریافت و تصرف دیه و مخارج درمان ـ که ناشى از حکم نادرست قاضى است و از بیمه پرداخت مى‌گردد ـ براى مصدومى که از عمل قاضى مطلع است، جایز مى‌باشد همچنین آیا وى مالک این دیه مى‌شود یا خیر؟
ج) دریافت و تصرف دیه و مخارج درمان به استناد حکم غیر قانونى و باطل قاضى، جایز نیست و شرعاً موجب ضمان است.

ارث زن از قیمت زمین
س: در باب ارث زوجه از قیمت زمین دو فتوى بین فقهاى عظام وجود دارد و شنیده‌ایم که نظر مبارک حضرتعالى این است که زوجه از قیمت زمین ارث مى‌برد.
خواهشمند است بفرمایید آیا در این مسأله بین اینکه زوجه از میّت، صاحب فرزند باشد یا خیر تفاوتى وجود دارد؟
ج) زوجه خواه داراى فرزند از شوهرش باشد یا نباشد از قیمت زمین خواه زمین خانه یا مغازه یا زمین باغ یا مزرعه باشد ارث مى‌برد.
                                                                    منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری