سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مُهر بر لب زده

دردی بود در دل ، ذکری بود بر لب ... گفتم تابدانم تا بدانی ...
در احوال شیخ على قمى قدس سره (معروف به زاهد قمى) آورده‏اند که ایشان حتى نوع خوراک روزانه خود را نیز بر خانواده‏اش تحمیل نمى‏کرد. مثلاً اگر قرار بود یک یا دو بادمجان بخورد، خودش آنها را مى‏شست و با پوست خرد مى‏کرد و هنگامى که خانواده‏اش دیگ بار مى‏گذاشتند، آن‏را درون دیگ مى‏ریخت. روشن است که این تکه‏هاى بادمجان که با پوست خرد شده بود، از بقیه بادمجان‏هایى که براى خانواده بود، کاملاً تمایز داشت.
«متأسفانه بعضى به گمان خود اهل زهد و پارسایى‏اند، ولى با افعال ضد دینى خود به گونه‏اى عمل مى‏کنند که آب خوش از گلوى خانواده و افراد تحت تکفل‏شان پایین نرود».

برای ادامه مطلب   کلیک کنید
-------------------------------------------------------------------
حیا
یکى از نزدیکان آیت اللَّه العظمى میرزا مهدى شیرازى قدس سره که پیرمرد بسیار با تقوایى بود نقل مى‏کرد:
«روزى در حرم امیر مؤمنان علیه السلام مشغول زیارت بودم. آن روز حرم خلوت بود. در حین زیارت مردى هندى آمد و در حرم پنج دینارى پخش کرد(1) که یکى از آنها روى شانه من افتاد. خواستم آن را با عجله بردارم، ولى یک لحظه با خود فکر کردم آیا در محضر حضرت این عمل کار درستى است یا نه، که ناگهان شخصى از پشت سرم آن را از روى شانه من برداشت!»
«گاهى حیا مانع رزق و روزى است، اما با این حال ارزش حیا بیشتر از چیزى است که از دست مى‏دهیم».
-------------------------------------------------------------------
خطیبى عالم و توانا از خانواده کشاورز
توجه به این مطلب ضرورى است که بسیارى از عالمان و گویندگان نامى از خانواده‏هاى کاسب برآمده‏اند. به عنوان مثال، مرحوم شیخ عبدالزهرا کعبى - رحمه اللَّه - یکى از آنان است.
او خطیبى عالم و توانا بود. همه ساله در ایام محرم بارها و بارها نوارهاى او پخش مى‏شود و میلیون‏ها بار مؤمنان و شیفتگان اهل‏بیت‏علیهم السلام براى او طلب رحمت مى‏کنند و افزون بر آن هماره نام او با نام سیدالشهدا علیه السلام گره خورده است.
نقل مى‏کنند در حال حاضر صداى روضه ایشان در بعضى از رسانه‏هاى صوتى و تصویرى جهان پخش مى‏گردد.
پدر شیخ عبدالزهرا کعبى کشاورزى ساده بود.
«اشکالى ندارد که انسان اهل علم نباشد اما فرزندانش را در مسیرى قرار دهد تا در خدمت اهل بیت علیهم السلام درآیند».