سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مُهر بر لب زده

دردی بود در دل ، ذکری بود بر لب ... گفتم تابدانم تا بدانی ...

شخصى در سامرا نامه بسیار تندى به میرزاى شیرازى قدس سره نوشت. مرحوم میرزا نیز به خدمتکارشان فرمودند:
«مقدارى هندوانه تهیه کن و براى این آقا بفرست. این بنده خدا گرمى‏اش شده!».
«این هم یک مصداق از حلم است».




---------------------------------------------------------
پاداش کار، به نیت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
مرحوم حاج شیخ عباس قمى قدس سره کتاب هاى فراوانى از خود بر جاى گذارده است که مشهورترین آنها مفاتیح الجنان است و اکنون مورد استفاده ده‏ها میلیون انسان مؤمن قرار دارد.
یکى از مؤمنان مى ‏گفت: در یک مناسبت زیارتى در صحن مطهر امیرالمؤمنین علیه السلام بودم. مرحوم شیخ عباس قمى را که روزهاى پایانى عمر خود را سپرى مى ‏کرد و سخت بیمار بود - دیدم که به دیوار تکیه داده است. از او پرسیدم: چرا این‏جا ایستاده‏ اى؟
گفت: مى‏ بینم مؤمنان توفیق یافته‏ اند تا از نزدیک زیارت کرده و ضریح مقدس امام علیه السلام را در آغوش مى ‏گیرند، اما من از چنین نعمتى محروم هستم و در آتش حسرت مى سوزم.
به شیخ گفتم: زائران را ببین، یکایک آنان هنگام ورود به حرم مطهر امیرالمؤمنین علیه السلام کتاب مفاتیح الجنان در دست دارند و شما در واقع همراه یکایک آنان وارد حرم شده و توفیق زیارت از نزدیک را مى ‏یابید.
مى ‏بینیم پس از گذشت هزار و اندى سال از روزگار معصومان‏ علیهم السلام شیخ عباس قمى قدس سره به چنین فضیلتى بزرگ نایل آمد.
از شیخ عباس قمى قدس سره علت شهرت و موقعیت کتاب مفاتیح الجنان را نسبت به دیگر آثارش جویا شدند، گفت:
این ویژگى از برکت حضرت صدیقه کبرى فاطمه زهرا علیها السلام است، زیرا این کتاب را به نیّت حضرت زهراى اطهر علیها السلام نوشتم.
«شاید مرحوم حاج شیخ عباس قمى مدت کوتاهى از عمر خود را صرف تألیف این کتاب کرده باشد، اما چنان جایگاهى یافته است که در هر مکان مقدس، حضور چشم‏گیرى داشته باشد و هر کس آن را بخواند پاداشى معادل پاداش خواننده، براى حاج شیخ عباس قمى منظور مى ‏شود، چه این‏که در روایت آمده است:
«الدال على الخیر کفاعله؛ دلالت کننده به امر خیر همانند کسى است که آن‏را انجام دهد [و در پاداش با او برابر است‏]...».

--------------------------------------------------------------
به یاد جواب در قبر

مرحوم والد [آیت اللَّه العظمى میرزا مهدى شیرازى قدس سره‏] مى‏فرمودند: وقتى مى‏خواهید تصمیم به انجام کارى بگیرید، ببینید وقتى که شما را در قبر مى‏گذارند و شما مى‏مانید و تنهایى قبر، آیا به پاس آن کار به شما آفرین مى‏گویند یا نه. اگر دیدید در تنهایى قبر براى انجام دادن آن کار تحسین مى‏شوید، آن را انجام دهید در غیر این صورت آن را انجام ندهید.
«واقعاً این جمله در پیچ و خم‏هاى زندگى، براى من بسیار ارزشمند و کارگشا بود و برکت‏هاى زیادى برایم به دنبال داشت».