سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مُهر بر لب زده

دردی بود در دل ، ذکری بود بر لب ... گفتم تابدانم تا بدانی ...
علما , • نظر
زمانى که ما در کربلا بودیم ، آقا شیخ عبدالله مامقانى ( رحمه الله ) در قید حیات بودند.گفته مى شد که ایشان شبانه روزى چهار ساعت مى خوابید، ولآقا بهجتى در کتاب رجالش نوشته است : تالیف این کتاب سه سال طول کشید و من در این مدت ، شبانه روزى سه ساعت مى خوابیدم !
این ها اتمام حجت است براى کسانى که خیال مى کنند اگر خوابشان مقدار اندکى از هشت ساعت کم شود، مى میرند.
شیخ آقا بزرگ تهرانى ( رحمه الله ) هم در وقت تالیف ، نشسته مى خوابید. ایشان هر روز مقدارى مى نوشت ، حتى روزى که وفات کرده بود، به یک پهلو تکیه نموده ومقدارى نوشته بود.
آقایى نیز از پدرش نقل مى کرد که سه سال نشسته مى خوابیدم و در این مدت رختخواب خود را براى خواب باز نکردم .
این گونه عاشق علم و عاشق عمل بودند!آیا این کم خوابى و پر کارى ها بدون محبت ممکن است ؟!البته امکان دارد کسى از ناراحتى نخوابد، اما آن کجا و راه محبت کجا که اصلا نمى گذارد محب آرام بگیرد!
-----------------------------------------------------------------------
پول حمام را از زیر فرش بردار و برو غسل کن
آقایى مکاسب مى گفته است : شخصى جنبى وارد محل درس مى شود.استاد مى فرماید: امروز دیگر درس نمى گویم . و شاید علتش را بیان کرده بود.
مرحوم وحید بهبهانى بعد از درس به  یکى از شاگردان خود فرمود: بمان . سپس به ایشان فرمود: بعد از این بدون غسل در مجلس ‍ درس حاضر مشو.زیر فرشى که نشسته اى پول حمام است ، بردار و برو حمام و غسل کن .
ولى حال ما فرق کرده است و ما پسران آن پدران محسوب نمى شویم و هیچ سنخیتى با آن ها نداریم .
--------------------------------------------------------
خدا نکند از آن ها دور باشیم !
خود آقا شیخ مهدى خالصى ( رحمه الله ) هم وقتى که در کاظمین مرجع شد، کارهاى عجیب و ابتکار خوب در گرفتن و دادن سهم امام ( علیه السلام ) داشت که مختص به خود ایشان بود.
خدا نکند از آن ها دور باشیم ، ما صد برابر آن ها به مادیات متنعمیم ، با این حال آن ها صد برابر ما به معنویات متنعم بودند، و گرنه ما که مثلا اتومبیل داریم و آن ها اسب هم نداشتند، قاعدتا باید زودتر به مقصد و منزل برسیم و رتبه و مقام ما از آن ها بالاتر باشد. و یا این که مشغول شدن به اتومبیل قهرا سیر ما را کمتر مى کند!
چه منعم عجیبى که نعمت وجود به انسان داده به گونه اى که گویا نداده است ، زیرا این نعمت را حتى به کسانى که منکر او هستند، عنایت مى فرماید، و در برابر انعام و احسان به بندگان خود عوض نمى خواهد.و اگر عوض مى خواهد در برابر آن ده برابر یا بیشتر عوض مى دهد.